Wandeltherapie

 

De therapie is er altijd op gericht om jouw potentie weer zo volledig mogelijk tot bloei te laten komen! De relatie die we met elkaar aangaan is hiervoor de basis. Samen gaan we op pad, als reisgezellen. We nemen de tijd die nodig is voor jouw proces en je kunt hierin vanzelfsprekend volledig op mij rekenen.

Mijn manier van werken berust op de drie pijlers natuur, beweging en zelfonderzoek. Deze pijlers dragen er allemaal op hun eigen, unieke wijze toe bij dat jouw innerlijke processen helder worden, van waaruit blijvende verandering en groei kunnen ontstaan. 

 

Natuur

In het moderne leven, waarin de technologie en sociale media voortdurend om onze aandacht vragen, zijn veel mensen het contact met de natuur volledig kwijtgeraakt. Dit lijdt onvermijdelijk tot stress.

Burn-out is een toenemend gezondheidsprobleem en ook de leeftijd waarop mensen burn-outklachten krijgen wordt steeds jonger, het komt veelvuldig voor bij studenten en zelfs bij tieners.

De helende werking van de natuur is alom bekend en zelfs wetenschappelijk onderzocht.

Opmerkelijk is dat niets in de natuur problemen heeft behalve de mens. Wanneer je écht in de natuur kunt zijn, zonder je denken er in te laten mengen, (door te benoemen, etikketeren) kun je echt contact krijgen met het wonder. De schoonheid. Het geluk wat je vindt in de kleine dingen, zoals het ruisen van de wind, het geluid van de vogels en de grootsheid van een oude eik. Aandacht is hierin het sleutelwoord.

 

Bewegen

Bijzonder veel grote denkers, scheppers en schrijvers, zoals Aristoteles, Thoreau, Nietzsche, Rousseau en Beethoven onderschreven al het belang van bewegen door te gaan wandelen. Door te wandelen, en dan in het bijzonder te wandelen met aandacht, ontstaat er beweging in je geest. Het stelt je in staat om je dagelijkse beslommeringen even achter je te laten. Het werkt als een adempauze, wat zorgt voor een ruimere blik en meer bewustwording van je diepere wensen en verlangens. 

Naast het wandelen maken we gebruik van ademhalings- of KumNye yoga oefeningen die helpen om te ontspannen en om lichaam en geest in balans te brengen. 

 

Zelfonderzoek

Het meerendeel van wat we denken is een herhaling en soms zelfs zinloos (luister maar eens 5 minuten naar je interne 'geklets'!). Toch lijken we massaal 'verslaafd' aan ons denken. We geloven vaak dat wat we denken de waarheid is en kijken niet goed naar wat er werkelijk gebeurt. We kijken allemaal door een gekleurde bril van het verleden of de toekomst naar het heden.

‘Zelfonderzoek’ houdt in dat jij durft te gaan kijken naar wat zich afspeelt in jouw geest. Wat zijn jouw stressvolle gedachten en overtuigingen, mogelijke onderliggende angsten en kwetsbaarheden? En nog belangrijker: wat is jouw kracht? Wat helpt jou om weerbaarder te worden? Hoe vind je nieuwe doelen die passen bij de nieuwe fase waarin je nu zit? 

Voor wie?

Deze vorm van begeleiding is geschikt voor iedereen die stressgerelateerde klachten heeft, zoals een burn-out, overspannenheid, paniekaanvallen, maar ook angsten en somberheid. Tevens is het uitermate behulpzaam bij zingevingsproblematiek en werkt het ondersteunend bij het maken van belangrijke keuzes in je leven. 

‘Not until we are lost we begin to find ourselves

-Henry David Thoreau