Natuurtherapie

Samen trekken we er op uit! Het liefst werk ik samen met het bos, maar als een andere inspirerende plek in de natuur jou meer aanspreekt, kom ik daar naartoe!

Het 'werk' is er op gericht om jouw potentie weer zo volledig mogelijk tot bloei te laten komen! Carl Jung (een Zwitserse psychiater uit de vorige eeuw) toonde al aan dat mensen die hun authentieke zelf leven, minder kans hebben op het ontwikkelen van psychisch en fysiek lijden. 

De relatie die we met elkaar aangaan, maar ook de relatie die we met de more-than-humans aangaan, is hiervoor de basis. Samen gaan we op pad, als reisgezellen

'The forest is the therapist; the guide opens the door'

- M. Amos Clifford

In het moderne leven, waarin de technologie en sociale media voortdurend om onze aandacht vragen, zijn veel mensen het contact met de natuur volledig kwijtgeraakt, wat onomstotelijk lijdt tot gevoelens van stress, eenzaamheid en depressie. 

image1.jpeg

Talloze onderzoeken hebben inmiddels aangetoond dat onze stemming aanzienlijk verbetert als we tijd buiten doorbrengen, het liefst in een natuurlijke omgeving zoals het bos. Een onderdompeling in de natuur van 40 minuten leidt al tot afname van stresshormonen en een daling van de hartslag.

Het parasympathisch zenuwstelsel wordt gestimuleerd waardoor het lichaam in een toestand van rust er herstel kan komen. Overall krijgt ons immuunsysteem een boost wat in deze bijzondere tijd waarin we leven geen overbodige luxe is. We worden veerkrachtiger, onze creativiteit neemt toe en we voelen ons beter in ons vel zitten.

We wandelen, vertragen en openen onze zintuigen....

Bijzonder veel grote denkers en scheppers, zoals Aristoteles, Nietzsche en Beethoven onderschreven al het belang van wandelen. Door te wandelen, in het bijzonder wandelen met aandacht, ontstaat er beweging in je geest. Het stelt je in staat om je dagelijkse beslommeringen even achter je te laten. Zie het als een momentje buiten de tijd, dat zorgt voor een ruimere blik en meer bewustwording van je diepere wensen en verlangens. 

Al wandelend nodig ik je uit om steeds wat meer te vertragen. Mindfulnessoefeningen zijn hierbij helpend. Je zintuigen zullen zich openen waardoor je gemakkelijker contact maakt het bos én met jezelf.

 

Met beide voeten stevig op de grond, het hart open en verbonden met alles om je heen, maak je contact met jouw essentie. 

Vaak geloven we dat wat we denken de waarheid is en kijken niet goed naar wat er werkelijk gebeurt. We kijken allemaal door een gekleurde bril van het verleden of de toekomst naar het heden.

Durf je te gaan kijken naar wat zich NU afspeelt in jouw geest? Naar wat jouw stressvolle gedachten en overtuigingen, mogelijke onderliggende angsten en kwetsbaarheden zijn? Maar ook: naar wat jouw kracht is en wat jou helpt om weerbaarder te worden?

Het bos laat je zien wat jij nodig hebt om jouw intentie en doelen te verwezenlijken, je hoeft alleen maar te luisteren

Voor wie?

Deze vorm van begeleiding is geschikt voor iedereen die stressgerelateerde klachten ervaart, zoals een burn-out, overspannenheid, paniekaanvallen, maar ook angsten en somberheid. Tevens is het uitermate behulpzaam bij zingevingsproblematiek en werkt het ondersteunend bij het maken van belangrijke keuzes in je leven.

 

 

‘Not until we are lost we begin to find ourselves

-Henry David Thoreau